IK HEB PARKINSON

parkinsonAls u de ziekte van Parkinson of Parkinsonisme heeft, dan kan de neuroloog, revalidatiearts of Parkinsonverpleegkundige u doorverwijzen naar de fysiotherapeut.

Mensen met de ziekte van Parkinson hebben te weinig dopamine in hun hersenen. Dat komt door een beschadiging van de zenuwcellen die dopamine aanmaken. De oorzaak van die beschadiging is helaas nog onbekend. Dopamine, een zogenaamde neurotransmitter, is nodig om signalen door te geven van de ene naar de andere hersencel. Het tekort aan dopamine kan problemen geven bij dagelijkse activiteiten zoals lopen, omdraaien in bed en praten.
Parkinsonisme is de naam die gebruikt wordt voor een kenmerkende combinatie van symptomen, die voorkomt bij andere ziekten.

Merkt u dat u stijver bent en meer moeite hebt met bewegen?

Merkt u dat u gehinderd wordt in uw dagelijkse bewegingen?
Merkt u dat u veel trager loopt en soms neiging tot vallen heeft?

Dan kunt u veel baat hebben bij fysiotherapie. Dat is ook het geval als uw conditie minder wordt of als u nek- of schouderklachten heeft. Contact met de fysiotherapeut is ook zinvol als u vaker valt en juist geneigd bent om minder te bewegen. Actief blijven heeft een positieve uitwerking op uw klachten en kan nieuwe bijkomende klachten voorkomen, zoals broze botten, verstopping of problemen met uw hart.

Onze fysiotherapeut kijkt samen met u hoe fysiotherapie kan helpen bij het verminderen van de problemen die u ervaart. De behandeling kan bestaan uit hulp bij het onderhouden of opbouwen van uw conditie. Verder kunt u samen werken aan de verbetering van specifieke dagelijkse activiteiten zoals lopen en het opstaan uit een stoel. Het doel is het verbeteren of behouden van uw zelfstandigheid en veiligheid. De adviezen, behandeling en begeleiding worden afgestemd op uw situatie en op hoe ver Parkinson zich bij u ontwikkeld heeft.

Fysiotherapie helpt u bij het zo optimaal mogelijk functioneren.
Onze behandelend therapeuten zijn Remondo Goedkoop, Bas de Vos en Niels Schouten.

Fysiotherapie MSC NielsFysiotherapie MSC BasFysiotherapie MSC Remondo

ParkinsonNet

medikidz leggen de ziekte van Parkinson uitStripboek legt aan kinderen de ziekte van Parkinson uit
Het stripboek is bedoeld voor jongeren in de leeftijd van 8-14 jaar om de ziekte van Parkinson beter te begrijpen en de grote invloed ervan op de hele familie.
Bas Bloem*: "Het stripboek vertelt vanuit de beleving van een kind wat er gebeurt als je opa of oma de ziekte van Parkinson heeft. Het is een complexe neurologische aandoening die niet alleen grote invloed heeft op je motoriek, maar ook tot stemmingswisselingen en trager reactievermogen kan leiden. Met een spannend verhaal en heldere teksten kunnen we dit veel beter duidelijk maken aan kinderen op een manier die hen aanspreekt en laagdrempelig is."

Bestel hier kosteloos Medikidz leggen de ziekte van Parkinson uit.

*Bas Bloem is hoogleraar neurologische bewegingsstoornissen en oprichter van ParkinsonNet.